Historie

Historie Het Begin:
Wat begin jaren ‘90 begon uit nieuwsgierigheid – hoe sterk is onze oldtimer trekker? is voor het Easy Rider Team uit Den Hout inmiddels uitgegroeid tot een serieuze motorische sport.

De Oorsprong:
Het Easy Rider Team kent zijn oorsprong bij de broers Mark en Erik van Leijsen uit Den Hout. Op 18- en 19-jarige leeftijd deden zij mee met hun oldtimer trekkers aan regionale “trekkertrek” wedstrijden. In de 8 jaar dat er gereden werd met diverse “standaard” tractoren,
werd er 3 keer een kwalificatie behaald voor het Nederlands kampioenschap
met een 2de plaats als beste resultaat.

De hobby groeide verder:
In 2000 werd de overstap gemaakt naar een zwaardere klasse, de zogeheten “Super Standaard” klasse. In deze klasse bestormde de jongens de wedstrijdbanen in Zuid Nederland en België met een speciaal geprepareerde wedstrijdtractor genaamd “Easy Rider”. De dieselmotor van deze tractor werd opgevoerd tot 5 x het originele vermogen. Uiteraard dienen de overige componenten, waaronder de aandrijflijn, ook aangepast te worden aan dit vermogen.
Verder werd er een vrachtwagen aangeschaft om de wedstrijdtractor, die niet meer kon en mocht rijden over de openbare weg, naar de wedstrijden te vervoeren

Hoe het professioneler werd:
Om mee te groeien in de sport (want stilstand is achteruitgang) werd er in de zomer van 2003 in Frankrijk de Défi gekocht. Dit is de Europees Kampioen van 1999 in de Pro-stock klasse. Door een tragisch bedrijfsongeval van de Franse eigenaar stond deze wedstrijdmachine reeds enkele jaren in de mottenballen. Mede door de vele Amerikaanse onderdelen, die gebruikt waren in de basis van deze wedstrijdmachine, werd door Erik en Mark besloten deze machine te gebruiken als basis voor hun nieuwe uitdaging. Het Easy Rider Team, inmiddels aangevuld met Joris Meesen uit Breda, heeft in de winterperiode van 2003/2004 de voormalige Défi omgebouwd naar de reeds geldende reglementen en het huidige concurrentieniveau.
De zogenoemde “franse slag “ werd vervangen door Hollands vakmanschap met hier en daar wat Amerikaanse invloeden.

Het leerseizoen 2004:
In het seizoen 2004 werd gestart in de Pro-stock klasse van de Nederlands Truck en Tractor pulling Organisatie. In de Pro-stock klasse gelden strengere regels / beperkingen om de motor van de tractor op te voeren. Er worden echter toch grotere vermogens gecreëerd. Het motorvermogen van de “Case Internationaal Magnum 7250” wordt geschat op 1400 pk. Dit is ± 8 x het standaard vermogen. Dit seizoen werd voornamelijk gebruikt om de tractor beter te leren kennen en om te kijken hoe het team presteerde t.o.v. de concurrentie. Aan het einde van het seizoen werd er competitief meegedaan in de top 4.

Koploper seizoenen 2005 t/m 2008:
De jaren na het leerseizoen 2004 had het Easy Rider team de zaken perfect op orde en bleef de concurrentie stappen voor. In het seizoen 2005 werd naast de 2 de plaats in de Nederlandse competitie een eervolle 3e de plaats op de Europese Kampioenschappen Tractor Pulling in Engeland behaald. In de drie achtereen volgende seizoenen 2006, 2007 en 2008 werd het Nederlands kampioenschap behaald. Waarbij in 2007 op één wedstrijd na, waar er problemen waren met de brandstofpomp, alle competitiewedstrijden werden gewonnen. Overwinningen met 10 meter voorsprong op de naast concurrenten was geen uitzondering.

Vaste waarde B-divisie seizoenen 2009 t/m 2011:
Na de vier topjaren, stond het Easy Rider Team voor een keus. De Easy Rider weer in topconditie brengen voor een nieuwe strijd aan de top. Of de zaken om de tractor en het team beter regelen, zodat er meer genoten kan worden van de hobby. Door het toen 5-koppige team (Mark, Erik, Niek, Patrick en Julian) werd er unaniem besloten, om de zaken rondom het team aan te pakken. Zo werd in deze jaren het vervoer uitgebreid met een volledig ingerichte wipkar en living op de vrachtwagen. Er werd plaats gemaakt voor een “weekendverblijf” van minimaal 10 personen. Ook de werkplaats werd onderhanden genomen en het machinepark werd uitgebreid. In 2009 en 2010 werd buiten verwachting toch nog competitief meegedaan. Wat resulteerde in diverse overwinningen en podiumplaatsen. Beide seizoenen werden afgesloten net buiten de top 3, op een verdienstelijke 4e plaats. In 2011 werden er diverse wijziging en testen gedaan, om de Easy Rider weer competitievere te maken voor de komende jaren. Zo werden de achterbrug en de versnellingsbak voor het seizoen verder gemodificeerd. In de loop van het seizoen 2011 werd stap voor stap nieuwe banden, velgen, turbo en spruitstukken gemonteerd en getest. Op de één na laatste wedstrijd werden de wijzigingen te veel voor de brandstofpomp en gaf deze de geest. Daar deze brandstofpomp reeds op de nominatie stond op, om na het seizoen gemodificeerd te worden. Werd er besloten om voor het eerst sinds de deelname in de B-divisie een wedstrijd niet te rijden. Dat hierdoor de 4e plaats in de competitie vervloog was helaas een gevolg.

Sponsoren